sobota, 21 lipca 2012

Nienawiść i chamstwo - codziennością. Co łączy Grażynę Żarko z ACTA


NIENAWIŚĆ I CHAMSTWO W INTERNECIE

Co ma wspólnego projekt Grażyna Żarko z ACTA?
Wszyscy krzykną jednogłośnie - NIIIIIC!

Ja wam udowodnię, że się mylicie. Otóż Grażyna Żarko jak już zapewne wszyscy wiemy była osobą fikcyjną, która została stworzona na potrzeby projektu, który miał uświadomić internautom jak bardzo oszukiwani są na każdym kroku.

To było główne założenie projektu, jednak ja dopatrzyłem się w tym przedsięwzięciu jeszcze czegoś. Mianowicie chodzi tu o reakcje odbiorców na ów projekt.

P. Grażyna przedstawiona została jako zagożała katoliczka starej daty potocznie zwana "Mocherem". Tacy ludzie w dzisiejszych czasach a w szczególności w internecie są praktycznie tak rzadkim zjawiskiem jak dinozaury - można je spotkać jedynie w muzeum.  Dodatkowo, są również przeciwieństwem młodzieży a jak wiadomo, przeciwieństwa się przyciągają więc nie trzeba było długo czekać by ta osoba została zauważona przez użytkowników YT.

Osoba ta "wdarła się" z impetem na teren wroga - do internetu. Dlaczego na teren wroga, zapytacie? Odpowiedź jest wręcz banalna. Dlatego, iż obecnie a w szczególności w serwisie YouTube panuje młodzież, która traktuje ten serwis jako miejsce swobody, ucieczki przed codziennymi obowiązkami, przed samymi rodzicami czy opiekunami a nawet można by rzec, że przed odpowiedzialnością.

Filmy tej kobiety zawierały wszystko to, czego młodzież stara się unikać, czyli kościół, religia,  tolerancja i tym podobne. Szybko więc rozeszła się wieść o obecności wroga na tym terenie i pewna część widzów przystąpiła do ataku udowadniając tym samym jak bardzo niedojrzałymi ludźmi są.

Po kilkunastu opublikowanych filmach Grażyny Żarko, wbrew głównym założeniom projektu, sprawa przerodziła się ze śmiesznej w "niebezpieczną". Setki (jak nie tysiące) Youtuberów zaczęło publikować audiologi oraz vlogi, w których krytykowali filmy Pani Grażyny, ubliżali jej, grozili i inne tego typu tematy.
Wtedy to producenci projektu postanowili zakończyć go. Finałem jest film pokazujący przebieg całego projektu od momentu castingu na posadę Pani Grażyny aż do ostatniego filmu, ujawniającego całą prawdę o projekcie.

No dobrze. Zapytacie jednak co ma to wspólnego z ACTA?
Przypomnijmy sobie dni, w których świat obiegła informacja o nadciągającej ustawie, która ma na celu zlikwidować wolność w internecie. Cała "internetowa" Polska, jak jeden brat wyruszyła na ulice by strajkować przeciwko tej ustawie. Odruch jak najbardziej naturalny ale istotny w mojej rozprawce jest sposób w jaki został przeprowadzony ów strajk.

Tłumy ludzi w zdecydowanej większości złożone z młodzieży skandowały hasła, przepełnione wulgaryzmami i bluzgami na temat umowy jak i osób mających z nią jakikolwiek związek. W mediach można było nie raz usłyszeć, że wtedy właśnie Polski naród zobaczył prawdziwe oblicze internetu. Wulgarni, nieodpowiedzialni, nieobliczalni - tak właśnie manifestanci przedstawili samych siebie podczas strajków. Oczywiście walczyli w słusznej sprawie lecz tutaj chodzi o sposób w jaki to zrobili - niedojrzały. I tak został określony dzisiejszy internauta.

Przechodząc do meritum mojej wypowiedzi, moich spostrzeżeń chciałbym połączyć te dwie sprawy w jedną. Reakcja młodzieży na wszystko co im nie pasuje lub zagraża ich swobodzie jest adekwatna do ich niedojrzałości, wychowania (i w wielu przypadkach - wieku). Wiem, że różni ludzie różnie dorastają. Jedni popełniają złe uczynki pod wpływem emocji, inni celowo, jeszcze inni przypadkiem. Lecz wszyscy w internecie traktowani są jako jedność. I zarówno w momencie strajków przeciw ACTA jak i po publikacji kolejnych filmów Pani Grażyny udowadniają, że są niedojrzałymi i przepełnionymi chciwością, brakiem tolerancji i agresją ludźmi.

Chciałbym również opisać jak to wyglądało w moim przypadku zarówno w sprawie ACTA jak i Pani Żarko. Szybko dowiedziałem się o jednym i o drugim lecz moja reakcja była dosyć mocno olewająca na obydwie sprawy. Mimo, iż byłem przeciwny ACTA to wiedziałem, że polski rząd i tak zrobi to co zrobić ma. Nie zmienia to faktu, że na strajk równiez bym poszedł gdyż umowa ta była dosyć mocno kontrowersyjna i niedopracowana. Lecz jeżeli ja miał bym decydować o formie strajku i słowach w nim wykrzykiwanych, nie było by tam bluzg oraz wyzwisk.

Na filmy Pani Grażyny zareagowałem podobnie. Mina mi się skrzywiła i lekko podejżane wydało się, skąd taka kobieta może mieć pojęcie o nagrywaniu, montowaniu oraz renderowaniu filmów lecz mam szacunek do starszych osób niezależnie od ich poglądów, zainteresowań i wyglądu. Tak więc nie komentując filmów i nie czytając tych mocno niedojrzałych komentarzy obserwowałem z boku jak to się rozwinie.
Na zakończenie chciałbym również opisać wam jak widzę przyszłość szerzącej się i stale rosnącej nienawiści i chamsta w polskim internecie (piszę "w polskim" gdyż nie interesuje mnie w tej chwili i w tym tekście sprawa reszty świata).

Wiele jest osób zazdrosnych o to, że ktoś potrafi odnieść sukces, że realizuje swoje "marzenia", rozwija swoje hobby. Wiele jest osób, które nie potrafią pozostawić bez komentarza czyjegoś nawet najmniejszego błędu zarówno w czynach, w słowach jak i w pisowni. Wiele jest osób, które życzą drugim nieszczęścia przede wszystkim dlatego, że sami nie potrafią nic osiągnąć. Wiele jest również osób, które zamiast pomóc innym chociażby rozwiązać błachy problem związany z czymś o czym ta osoba nie ma pojęcia, krytykuje go za jego niewiedzę.

Wiele jest osób, które każdego dnia pracują w pocie czoła by ograniczyć wolność w internecie, by zaprzestać rozprzestrzeniania się chamstwa, złodziejstwa i nienawiści, która powoli staje się rzeczą normalną spotykaną na każdym kroku.

Wiele jest osób, które nie potrafią korzystać z rzeczy udostępnionych do ogólnego użytku. I to właśnie przez te osoby, obudzimy się któregoś dnia, włączymy swoją przeglądarkę internetową i zamiast strony startowej Google ujżymy rubryczkę, w której należy podać szczegółowe dane osobowe by móc korzystać z internetu.
Nie wiek decyduje o tym, kto jest dojrzały.

Mimo iż jestem osobą, która nie ukrywa swoich myśli i jeżeli ma coś do powiedzenia to mówi to wprost wiem, że ze złą stroną internetu należy walczyć dotąd, aż ograniczy się do prawie niezauważalnej.
Zło trzeba zwalczać dobrem.

Nie oczekuję braw za to co tu napisałem. Chciałem się jednak podzielić z wami tym, co gryzie mnie już od jakiegoś czasu. Jak większość z was wie, tworzę filmy w serwisie YouTube i z problemem opisanym wyżej spotykam się na codzień. Moje filmy często są hejtowane zapewne z zazdrości a widzowie obrażani za to, że czegoś nie wiedzą lub po prostu lubią oglądać filmy o grach komputerowych.

Nie trzeba będzie długo czekać aż nienawiść i chamstwo wejdzie dobrym ludziom w krew.

(Są to moje przemyślenia i poglądy na temat stale rosnącej nienawiści w internecie i zapewne nie każdy się z nimi zgodzi. Tekst ten nie miał na celu nikogo obrazić pod żadnym względem lecz skłonić do refleksji)

Nie jestem również polonistą z krwi i kości więc jeżeli zauważyłeś jakiś błąd ortograficzny lub inny, zgłoś go mi a ja go poprawię.

Pozdrawiam,
Pitch Black



Zwrócę tutaj szczególną uwagę również na dobrze znaną wszystkim postać w 13:05 i 17:22 na czele ze swoimi tarczownikami. Osoba, znana i rozpoznawana nie tylko w internecie od zawsze daje "dobry" przykład swoim młodym odbiorcom. Gratuluję tym, którzy tolerują jego zachowanie. (nie mylić z tymi, którzy oglądają go dla frajdy bo jest energicznym człowiekiem)

Człowiek, który potrafi, naprawdę potrafi:

19 komentarzy:

  1. Zgodzę się z Tobą, sam również gdy oglądałem filmy owej Pani reagowałem olaniem lub też po prostu śmiałem się z tego. Ten projekt ukazał internautów dogłębnie, że jeśli coś im się nie podoba, to potrafią nawet grozić. Ja się tylko zastanawiam co tacy ludzie mają w głowach. Dobrze przytoczyłeś temat ACTA, jaki paradoks, ludzie walczą na ulicach o wolność słowa, a jeśli ktoś w internecie ma odmienne zdanie to wylewają swój hejt w sposób porównywalny do zachowań zwierząt czujących zagrożenie... co ja piszę, jeszcze gorszy. Oczywiście łatwiej na to patrzeć jak wszystko się wyjaśniło, ludzie teraz albo żałują albo nie, pewnie znajda sie tacy co nie beda wierzyc ze to projekt niekomercyjny itp. Ogolnie swietna inicjatywa, lecz chyba rezyserownie nie pomysleli o konsewkencjach dla tej Pani, mam nadzieje, ze nic sie nie staje teraz czy w przyszlosci. Pozdrawiam i życzę powodzenia ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. W całości zgadzam się z Tobą, ale co do ostatnich zdań mam do Ciebie pytanie. Jeżeli słyszałeś albo oglądałeś dzisiejszy film Roja nt. tego projektu to wiesz, że on sam przyznał się otwarcie do tego, że spieprzył sprawę zarówno swoją postawą w jednym ze swoich filmów i przeprosił za siebie i za swoich widzów. Według mnie pokazał tym pewną rzecz, której brakuje jego przyjacielowi, honor i odwagę w przyznawaniu się do własnych Błędów. Co o tym Ty sądzisz?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiesz, ja uważam, że Rojo jest spoko gościem. Bardzo pozytywny człowiek z zajebistą dawką humoru. Nie mi oceniać czy tworzy filmy dla zabawy czy dla czegoś innego ale straciłem do niego szacunek po tym jak w pewnym filmie powiedział co następuje... "Film ten dedykuję do młodszych widzów ok. 12 lat" (nie cytuję bo nie pamiętam co do słowa). A po chwili takimi urwałami sypał, że wyłączyłem ten film od razu z otwartą gębą. Z całym szacunkiem ale mając taką liczbę widzów i kierując film do młodziaków, nie takiego języka się używa.

      Usuń
    2. A ja od dawna miałem złe zdanie o Roju właśnie przez ten jego... specyficzny, energiczny styl grania. Po tym pamiętnym przez niektórych, pierwszym Q&A'u kogoś tam, chyba Gimpera, gdzie przedstawił o nim dokładnie takie samo zdanie jakie ja posiadałem, Rojo skomentował, że on tak się zachowuje tylko w grach, bo właśnie te Let's Playe dedykuje gimnazjalistom, których jara rzucanie się przed komputerem. Dopiero wtedy z ciekawości zajrzałem na jego inne materiały i rzeczywiście, tak jak wcześniej zdarzało mi się słyszeć, Rojo potrafi zachować spokój i profesjonalizm jeśli coś bierze na poważnie.

      Usuń
    3. Hmmm kurde ja się ciągle bez przerwy zastanawiam czemu wszyscy jeżdżą tak po tych gimnazjalistach skoro i w liceum i zawsze znajdą się tacy typowi idioci i trolle ale np ja chodze do 3 kl gimnazjum i w naszej klasie i w szkole są ogólnie spoko ludzie a co do sprawy którą Pitch przedstawił w tym blogu to rozumiem o co chodzi ale co dziwne wcześniej o tym nie słyszałem i nie wiem o co chodzi i dzięki Pitchowi się dowiedziałem i uważam że sytuacja w polskim internecie ciągle się zaostrza w jak najgorszym tego słowa znaczeniu i nie wydaje mi się by jak ktoś już to napisał polski internet wrócił do zwykłej pokojowej formy .

      Usuń
    4. Na wstępie, dzięki Pitch za odzew. Twoje zdanie dla mnie ma wysoki priorytet i zależało mi na nim.

      Co do tego filmu, nie pamiętam go, ale nie jestem zdziwiony, że kiedyś mógł tak powiedzieć. On doskonale zdaje sobie sprawę, że głownie oglądają go głównie gimbusy (kowal, zaraz ci wyjaśnie twoją kwestię jak ja to rozumiem). Rojo był taki zawsze, był już taki, gdy zaczynał swoją karierę w serii Borderlands wraz z Rockiem. Nie zmienił się właśnie dlatego, że robi nagrania ze swojej gry z pasji, a nie pod publikę. Jedni go szanują za to, drudzy nie. Tak czy inaczej każdy kto go ogląda spotkał się z większym shitem w szkole (mowa o gimbazie, starsi i tak swoje przeżyli i usłyszeli). Wiem, że Rojo nie jest tak porąbany cały czas, bo chociażby w swoich vlogach o społeczeństwie i ludologii(on tak to nazywa, mi się ta nazwa przyjęła :P )jest bardzo spokojnym człowiekiem, który gada do rzeczy. Lubię Roja, ale z Grażynką to zwalił.

      Kowal w gimnazjum panuje głownie atmosfera wiecznych wyzwisk, szalejącej głupoty i nienawiści oraz pasja w dążeniu za wszelką cenę stania się bardziej dorosłym, oczywiście za pomocą bluzów, wódki i fajek. Cały ten shit przelewa się też na internet i tu masz Polską GimBazę PGB. Tka ja to widzę, a piszę z doświadczenia, bo mroczne czasy gimnazjum przeżyłem i dotrwałem do ich końca.

      Usuń
  3. Zgadzam się z tobą w 100% osobiście obejrzałem 1 film pani Grażyny i na tym zakończyłem gdyż stwierdziłem ze nie zgadzam się z nią.. Nie wiem skąd bierze się ta cała nienawiści w polskim internecie lecz nie tylko widać to również na ulicy.. mam nadzieje ze przez takie projekty too się zmieni i ludzie zaczną zauważać swoje błędy..
    Puzdro dla ciebie Pitch.. oraz współczucia dla pani z filmów gdyż nie chciał bym przeżyć takiej fali nienawiści co do mojej osoby

    OdpowiedzUsuń
  4. Od okolic miesiąca cały klimat YouTube'a mi ostro zbrzydł. Zacząłem przejmować się komentarzami, kiedy wcześniej mogłem mieć je w poważaniu. Debile, chyba mogę ich tak nazwać, dowiedzieli się o zarobkach na YouTube przez też pewnego niezwykle myślącego, wszyscy zrozumieją o kogo chodzi, jeśli go nazwę "Sympatycznym vlogerem" i strasznie ich to zabolało. Odezwało się ich prawdziwe oblicze - stereotyp zwany "polaczkowatością", czyli nienawiść do ludzi, którzy zarabiają więcej od nich, którym się lepiej powodzi i którzy są przede wszystkim szczęśliwi - wiadomo, od razu trzeba takich tępić, wyzywać, rzucać groźbami, a najlepiej podejść na ulicy i pobić. Nie chce mi się długo rozpisywać, mam nadzieję, że sami wyciągniecie wnioski i zrozumiecie o co mi chodzi.
    W każdym razie zbierałem się kiedyś do nagrywania Let's Play'ów jak teraz robi to Pitch, ale bardzo mi to zbrzydło wskutek ostatnich sytuacji. Mało tego. Zaczynam powoli wątpić, że pokojowy klimat wróci do normy...

    OdpowiedzUsuń
  5. Może to zabrzmi dziwnie ale o całej tej sprawie dowiedziałem się niecałe 24 godziny temu kiedy do konferencji na skype kolega dodał kilka osób których nie znam.

    Kiedy usłyszałem o pani Grażynie i o tym jak oni Ją "przedstawili" to zacząłem się śmiać i olałem całą tą sprawę bo szkoda tracić czas na bzdury i głupotę, która krąży po internecie czy youtubie.
    Lecz jak obejrzałem Twój film to się zainteresowałem całą tą sprawą.

    Po przeczytaniu bloga i obejrzeniu filmu umieszczonego po nim po prostu się przeraziłem...

    No ale co tu się dziwić, przecież człowiek jest debilem ... ups, "istotą rozumną"
    Teraz dokładnie widać kto tu "rządzi" w polski internecie czy youtubie, widać kto zarabia na głupocie szarej masy i się z tego śmieje...

    Jestem w wielkim podziwie dla osób, które stworzyły ten projekt, i mam nadzieję, że jest takich osób (m.in jak Ty) dożo dużo więcej, bo są nam potrzebne osoby, które otworzą oczy głupocie ludzkiej.

    Pozdrawiam i życzę powodzenia w pozostaniu sobą i w walce ze złem ;)

    PS. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. (hymm... na końcu miały być brawa za napisanie tego bloga :( ale będą tutaj)

      [brawa] [brawa]

      Usuń
  6. Także się z tobą zgadzam,idealnie pokazałeś jaki to ma/miało związek z ACTA i miejmy nadzieje że chociaż część tych hejterów zmądrzeje...

    OdpowiedzUsuń
  7. i tu pitchu sie z tobą zgadzam trzeba być już po prostu sory za wyrażenie jakimś idiotom żeby tak hejtować a wież dlaczego starszym ludziom należy sie szacunek ja sie wychowałem na zasadzie i tu cytuje "jeżeli ty w młodym wieku nie szanujesz starszych chociaż mówieniem dzień dobry ,do widzenia to jak myślisz czy ty będziesz szanowany ?? "
    wiec nawiązując do tematu:
    biorąc pod uwagę iż skończyłem tylko gimnazjum i wszystko pojmuje
    a człowiek po średniej szkole nie kiedy po studiach nie rozumie to co jest z nim nie tak ?
    ludzie zapomnieli że internet jest dla wszystkich młodych i starszych
    przecież nie jest zabronione nagrywanie filmów jak jest sie starym (bez obrazy) a nawet można nagrywać jak sie nie ma mutacji tylko trzeba mówić z sensem a nie biadolić co popadnie :D


    pozdrawiam Twój Fan:
    MrTidzik

    OdpowiedzUsuń
  8. Powiem wam tak. Obejrzałem jeden odcinek na YT Grażynki i pierwsze co pomyślałem to "ja pi***le" no ale spoko, nie skomentowałem i olałem cały temat. Ale tyle setek tysięcy widzów którzy cisnęli po niej to aż śmieszne. Gdzie ta tolerancja? Niemal wszyscy jej grozili i komentowali jak najgorszą burą sukę (sorki za słownictwo) a tu taki wał i ściema na was...

    Gratuluje im projektu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przyzwyczajaj się - w Polsce nie ma tolerancji. Sama tego doświadczyłam, niestety.

      Usuń
  9. Poniekąd masz rację. Tyle, że najpierw ludzie którzy ją hejtowali to się oczywiście dali nabrać (Cała Polska...), a potem wszyscy się sadzą na ludzi, którzy zostali wymienieni nie tylko na końcu filmu, ale również na ludzi którzy tam nie byli. Teraz ludzie udają niewiniątka, a w rzeczywistości też są po części winni. Wystarczyło powiedzieć "Przepraszam" (Tak jak ja to zrobiłem) i już koniec! A nie jeszcze zaczynać kolejne konflikty.

    OdpowiedzUsuń
  10. Proszę was - nie oceniajcie ludzi po wieku, bo nie tylko gimbusiarnia rzucała mięsem w p. Grażynę. Jednakże większość "oprawców" jest zapewnie nieletnia, a boję się, co może wyrosnąć z takich debili... Ludzi niestety nikt nie nauczy, że nienawiść i chamstwo nie jest rozwiązaniem, bo każdy z nas jest tylko człowiekiem. Ogólnie smutna sytuacja, bardzo mi wstyd chociażby tego, że mieszkam w kraju w którym takie rzeczy są na porządku dziennym.
    (Sam jestem gimbusem i powiedzcie, co to zmienia?)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. nić nie zmienia człowiek nie ważne od wieku jest mądry albo głupi tyle że nawet głupi potrafi mądrze powiedzieć a mądry palnąć głupotę bo w takim świecie żyjemy :P
      znowu odbiegam od tematu:P
      chciałem powiedzieć ja sie wstydzę za tych ludzi bo to jest wstyd na cały świat;/

      Usuń
  11. ,,Precz z Tuskiem!" - a to był przejaw kulturalnego zachowania i braku nienawiści? Jeśli zaczyna się od takich rzeczy, to nie można się dziwić, że ludzie reagują nienawiścią na nienawiść, brakiem kultury na brak kultury.

    OdpowiedzUsuń
  12. Czyli według Ciebie, ACTA wcale nie miało zostać podpisane, tylko (tak jak Gr@żyna) pokazać chamstwo w internecie?

    OdpowiedzUsuń